یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: مرحله جدا شدن بچه‌ها از شیر مادر برای رشد اجتماعی بچه‌ها و احساس موفقیت در مادران مهم است.

خداحافظی با نخستین لذت زندگی

 مادرهايي كه با آرامش و بدون ايجاد اضطراب بتوانند فرزندشان را از شير مادر جدا كنند، دلبستگي درست و اعتماد بچه‌ها به دنيا را به آنها ياد مي‌دهند.

  • چرا خداحافظي با شير مادر مهم است؟

جدا شدن از شير مادر فقط دل كندن از يك غذا نيست بلكه كودك را براي نخستين بار با تجربه‌هايي مواجه مي‌كند كه در آينده او هم مؤثر است. اگر بدانيد كه شيرخوردن براي كودك شما با چه احساساتي همراه است مي‌توانيد حال كودك‌تان و بدقلقي‌هاي اين دوران را بشناسيد و برايش چاره‌انديشي كنيد:
1- شير مادر و مكيدن همراه آن نخستين فعاليت لذتبخش براي بچه‌هاست كه واسطه ارتباط بهتر با مادرشان است.

2- اينكه مادر بالاخره تصميم بگيرد كه شير خوردن را از فرزندش بگيرد هم نخستين تجربه حس محروميت براي بچه است كه مادر اقدام به ايجاد آن محروميت مي‌كند . اين تجربه احساس محروميت آن هم از طرف مادري كه هميشه مهربان است بچه‌ها را براي مدت كوتاهي دچار تضاد روحيه مي‌كند تا جايي كه مادر با روش‌هاي ديگر به ابراز محبت روبياورد.

3- چالش خداحافظي با شير مادر نخستين قدم براي كمك به مستقل شدن و اجتماعي شدن بچه‌ها هم هست. استفاده نكردن از شير مادر همانطور كه يك قدم وجود بچه‌ها را از وجود مادر مستقل مي‌كند روي ديگري هم دارد. مادراني كه نخواهند به موقع فرزندشان را از شير بگيرند و كودكشان بيش از 2 سال شير بخورد احتمال شخصيت وابسته به ديگران بودن را در فرزندشان به‌شدت تقويت مي‌كنند. ريشه اعتماد داشتن به افراد و كسب مهارت‌هاي اجتماعي در مهارت ايجاد دلبستگي سالم در بچه‌هاست و نخستين قدم آن خداحافظي كودك با شيرمادر است.

  • به خودتان هم كمك كنيد

اغلب مادران از شير دادن به فرزند خود احساس لذت، انجام مسئوليت، تجربه حس مادرانه و... دارند و اين احساسات، قطع دوران شيردهي را براي آنان از نظر عاطفي تبديل به يك دغدغه مي‌كند. اگرچه اين دغدغه به‌خاطر همزماني با آسودگي جسمي كه براي مادر پيش مي‌آورد گاهي ناشناخته است و مادر دليل ناراحتي‌اش را ممكن است نداند. براي اينكه دچار اين تناقض احساسات نشويد قبل از اقدام به گرفتن بچه‌ها از شير نياز است كه وابستگي به فرزندتان را دائم به‌خود يادآور شويد و با بازي‌هاي كودكانه، قصه خواني، نوازش و ماساژ بچه‌ها تمرين‌هاي ديگري براي انس با كودك‌تان پيدا كنيد.

دسته ديگري از مادرها هم هستند كه به دلايل مختلف علاقه‌اي به شير دادن ندارند و اجبارهاي خانوادگي آنان را به ادامه شيردادن تشويق مي‌كند. اگر از اين دسته مادرها هستيد مي‌توانيد به‌خود با اين روش‌ها كمك كنيد: فوايد پزشكي شير مادر را براي خود و فرزندتان مطالعه كنيد تا مقدمه اصلاح باورتان شود.اگر اين باور تغيير نكند نمي‌شود منتظر اصلاح رفتار هم بود. شير دادن را هنر خود بدانيد و اعتماد به نفس‌تان را به‌خاطر اين توانايي تشويق كنيد. بدانيد كه اسلام عزيز مادران شيرده را مثل مجاهد في سبيل‌الله داراي ثواب و مقام مي‌داند.تمرين ذكر «خدايا شكر» بعد از شيردهي به مرور، باور انجام يك كار مفيد و ارزشمند را به قلبتان وارد مي‌كند. وقتي شير مي‌دهيد و به چشم فرزندتان يا دست كوچك‌اش كه شما را محكم گرفته است نگاه مي‌كنيد؛ به‌خودتان بگوييد كه چه تكيه‌گاه با‌آرامشي براي فرزندتان شده‌ايد.

  • بيراهه‌ها

اين باوركه هرچه سريع‌تر بچه‌ها از شير گرفته شوند كارتان راحت‌تر است، فقط عامل ضعف روحي و جسمي فرزند خواهد شد. هيچ وقت از تربيت تدريجي در هيچ زمينه‌اي دور نشويد.

سينه مادر منبع آمال و آرزوي يك كودك شيرخوار است. پس اينكه براي قطع وابستگي او، از روش تلخ كردن سينه و... استفاده شود نااميد كردن بچه از منبع اميد است و راه درستي نيست.

بعضي مادرها از شيرگرفتن و كاستن از ميل به مكيدن بچه‌ها را يكي مي‌دانند و اگر قبلا بچه را وابسته به پستانك و شيشه شير هم كرده‌اند، تصميم به ترك يكباره آنها در مدت زمان كمي مي‌گيرند كه اين شيوه درستي نيست و هركدام مدت زمان خاص خود را براي قطع وابستگي مي‌خواهد.

بعضي از مادران كه شوق دارند هرچه زودتر فرزندشان از آب و گل دربيايد و كمي از آنها مستقل‌تر شود، ممكن است بلافاصله بعداز به پايان بردن دوران شيردهي، به از پوشك گرفتن كودك اقدام ‌كنند اما اين فاصله كم بچه‌ها را به لجبازي و ناآرامي سوق مي‌دهد و در درازمدت آسيب‌رسان است.

از شرايط روحي بسياري از كودكان در دوره قطع شيردهي مي‌توان به بهانه‌گيري‌ها و لجبازي‌ها اشاره كرد. در اين دوران تمرين صبر كنيد و به جاي استفاده از ابزارهاي تنبيهي حواس بچه‌ها را پرت كنيد و تفريحات او را بيشتر كنيد.

  • كي ؟ كجا ؟چطوري ؟

ترك عادت شير خوردن براي بچه‌ها شرايط نگران‌كننده و پراسترسي است. پس برنامه‌ريزي كنيد تا موضوع آزار‌دهنده ديگري مثل سفر چند روزه پدر، اسباب‌كشي منزل، تولد يك نوزاد در نزديكي كودك شما و... با اين تصميم شما همزمان نباشد. محل اقدام به حذف وعده‌هاي شير خوردن را از مكان‌هاي مانوس و آشنا شروع كنيد. يك سفر، دور بودن از خانه و... شروع خوبي براي اين كار نيست مگر اينكه مجبور شويد.

اقدام به از شير گرفتن بهتر است در هواي معتدل باشد تا احتمال درگير شدن همزمان بچه‌ها با بيماري‌ها در آن فصل به حداقل برسد.

اين مرحله مثل تمام اقدامات شما براي رشد كودكتان بايد تدريجي و آرام آرام باشد. نظام رشد بچه‌ها را ببينيد: بعد از دوره نوزادي كم‌كم ياد مي‌گيرند به پهلو تغيير جهت دهند، بعد كمي سينه خيز مي‌روند تا چهاردست و پا حركت كنند و... شما هم براي چند مرحله برنامه‌ريزي كنيد كه از 10روز تا حتي چند‌ماه مي‌تواند متغير باشد.

قبل از شروع سعي كنيد ميل غذايي كودك را تقويت كنيد تا به خوردن انواع غذاها، شير پاستوريزه، استفاده از ني و... بيشتر انس بگيرد و بتوانيد نياز غذايي او را رفع كنيد. اغلب بايد 5وعده غذايي قبل از شروع به از شير گرفتن براي بچه‌ها وجود داشته باشد اما تشخيص خاص پزشك كودك‌تان را هم جويا شويد.

اولين مرحله حذف را از زمان‌هاي غيراصرار بچه شروع كنيد. اغلب، صبح‌ها يا ظهرها بچه‌ها كمتر براي خوردن شيرمادر اصرار مي‌كنند.شما بايد وعده خاص فرزندتان را بشناسيد تا شروع كم‌حساسيتي براي قطع وابستگي داشته باشيد.

توصيه اسلام و توصيه‌هاي علم پزشكي مصرف 2سال شيرمادربراي كودك را حداكثر دوره شيردهي مي‌دانند. براي از شيرگرفتن كودك مي‌توانيد مدتي قبل از اين زمان مثلا از 18ماهگي كاستن از دفعات شيردهي را آغاز كنيد. اينكه كودك در هر وعده تمايل دارد چقدر شير بخورد را در مدت اوليه برنامه‌ريزي‌تان درنظر نگيريد.

اگر اغلب در زمان و مكان خاصي به كودكتان شير داده‌ايد، در اين دوران نظم گذشته‌تان را به هم بزنيد.

برنامه‌ريزي قطع دوران شيردهي را در مرحله اول به روزها موكول كنيد و در آخر به شب‌ها برسانيد. افزايش ميزان مايعات خوراكي، وعده‌هاي غذايي باانرژي، سرگرمي با اسباب‌بازي و تفريحات با شما مي‌تواند بيقراري‌هاي اين دوران كودك را كم كند.

در تمام مدتي كه قرار است وابستگي بچه‌ها را به شير مادر قطع كنيد اصرار بچه‌ها براي در آغوش گرفتن را خواهيد ديد. در اين اوقات فكر نكنيد كه اگر او را در آغوش بگيريد به قول معروف فيلش ياد هندوستان ‌كرده و بهانه‌گيري مي‌كند. بچه‌ها در اين اوقات اگرچه از شير شما بايددو ر شوند اما آغوش شما جبران نياز عاطفي او است و نگراني‌هاي او را كم مي‌كند. اما هرچه مي‌توانيد كودكتان را از ديدن صحنه شير خوردن ديگر بچه‌ها يا تعويض لباستان دور نگه‌داريد.

مي‌توانيد براي اينكه شما و كودكتان اين دوران را با موفقيت و آسيب كمتري پشت سر بگذاريد نذر كنيد يا به شيرخوارگان نيازمند كمك كنيد و يا به حضرت علي اصغر(ع) متوسل شويد.

  • مديريت بي‌قراري‌هاي اين جدايي

بچه‌ها در اين دوران شبيه راننده‌اي هستند كه در مسير خلاف جهت خود حركت مي‌كند و هربار با يك نفر درگير مي‌شود، با اين فرق كه بچه‌ها به راحتي مي‌توانند مسير حركت‌شان را تغيير دهند. دانستن شرايط سخت روحي بچه‌ها و توان تغيير‌پذيري سريع كودكان، كار والدين را مي‌تواند آسان‌تر كند. در اين مدت از آنچه مي‌دانيد حساسيت بچه‌ها را تحريك مي‌كند دوري كنيد. لجبازي و حتي آسيب رساندن اندك به‌خودشان را خطرناك و نگران‌كننده ندانيد و براي شرايط بي‌قراري كودك آماده باشيد و پيشنهاد‌هاي جذابي را براي خوشحال شدن آنها آماده داشته باشيد. مراقب سلامتي بچه‌ها باشيد و طبق برنامه‌ريزي‌تان جلو برويد.

کد خبر 318679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha